piątek, 8 maja 2020

W krainie muzyki. Poniedziałek - Instrumenty muzyczne

Poniedziałek - 11.05. - Instrumenty muzyczne 


 W tym tygodniu będziemy rozmawiać o muzyce.

1. Posłuchajcie wiersza ,,Najlepszy instrument"



 Wojciech Próchniewicz
 „Najlepszy instrument”

Jest taki instrument na świecie,
dostępny nawet dla dzieci.
Wygrywa wszystkie melodie
najładniej, najłagodniej.
Gdy nutki wpadną do ucha,
on ucha bardzo się słucha.
Bo najgrzeczniejszy jest przecież,
słucha się w zimie i w lecie,
w upał i gdy deszcz leje,
on wtedy nawet się śmieje!
Chodzi wraz z tobą wszędzie
i już tak zawsze będzie.
Nawet za złota trzos
nie zniknie − bo to TWÓJ GŁOS.
Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.
Pamiętaj o nim − zaśpiewaj!
On się natychmiast odezwie
i zagra czysto i pewnie.
Opowie ci zaraz radośnie
na przykład o słonku lub wiośnie.
Bo lubi i dobrze zna cię,
twój wierny, dźwięczny przyjaciel.

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem?
Czy każdy z nas ma taki instrument?
W jakich sytuacjach możemy go używać?
Czym się różni od tradycyjnych instrumentów, a w czym jest podobny?

2. Grająca woda - zabawa badawcza. Zobaczcie, jakie to niesamowite...


Będzie nam potrzebny kieliszek na nóżce oraz butelka lub inne naczynie z wodą.
Suchym palcem pocieramy wokół krawędzi kieliszka, szybko i powoli. Czy słyszycie jakieś dźwięki?
Nie, ponieważ suchym palcem nie wydobędziemy dźwięków z kieliszka.
Wykonujemy jeszcze raz tą samą czynność, ale tym razem mokrym palcem, kieliszek trzymamy za nóżkę, aby się nie przesuwał. Czy teraz usłyszeliście dźwięk?
Teraz do kieliszka wlewamy trochę wody i ponawiamy pocieranie.
Możemy teraz porównać ze sobą dźwięki nalewając do kilku kieliszków rózne ilości wody.

Dlaczego z kieliszka wydobywają się dźwięki?
Palec wprawia w drganie szkło kieliszka, które z kolei pobudza do drgań  powietrze znajdujące się w środku. Wewnątrz kieliszka powstają fale dźwiękowe. Gdy do kieliszka nalewamy więcej wody wysokość dźwięku się obniża.

Spróbujecie z pomocą rodziców wykonać podobne doświadczenie??

3. Które instrumenty już znasz? Obejrzyjcie film i postarajcie się rozpoznać na nim jak najwięcej instrumentów.


Podzielcie nazwy instrumentów na sylaby, a starszaki także na głoski.

4. H jak harfa. Czy znacie ten instrument?


To harfa, posłuchajcie jak pięknie brzmi ten instrument.



Tak wygląda mała i wielka litera h drukowana oraz pisana: 




Podzielcie na sylaby wyraz harfa. Ułóżcie model sylabowy (har-fa).
Tak wygląda model głoskowy wyrazu harfa:

Przegłoskujcie wyraz harfa wskazując kolejne prostokąty. 

W taki sposób zapisujemy litery H, h:

Napisz literki po śladzie, następnie w powietrzu i na dywanie. 

5. Wybierz się z Ubu w podróż. zapamiętaj jak najwięcej wyrazów na h.


Zadania dla chętnych:
6-latki: 16a, b - identyfikowanie liter, pisanie po śladzie, czytanie metodą sylabową. 20a - kącik grafomotoryczny.
5-latki: str 17a,b - odszukiwanie h, pisanie po śladzie, czytanie, podział na sylaby.
4-latki: 
3-latki: str 28 - wylepianie, liczenie i nazywanie zwierząt.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz