piątek, 8 maja 2020

W krainie muzyki. Czwartek - Muzyka okolicznościowa

Czwartek - 14.05. - Muzyka okolicznościowa

1. Witajcie, zapraszam na ćwiczenia poranne.


2.Posłuchajcie wiersza ,,Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one"




,Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one"
Agnieszka Frączek 





Wróbel w gości wpadł do wron.
I już w progu, jak to on,
bardzo grzecznie: – Ćwir, ćwir! – rzekł.
Wrony na to w dziki skrzek:
– Co on gada?!
– Kra, kra, kra!
– Tyś słyszała to, co ja?
– Jakiś jazgot?
– Zgrzyt?
– I brzdęk?
– Co to był za dziwny dźwięk?!
Wróbel: Ćwir! – powtórzył więc.
Wtedy wrony: buch, bam, bęc!
po kolei spadły: bach!
z przerażenia wprost na piach.
A gdy otrzepały puch,
oczyściły z piachu brzuch,
skrzydła, dzióbek oraz pięty,
rzekły: – Biedak jest ćwirnięty.


Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
Dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one?
Jak myślicie, dlaczego chciały, żeby wszyscy mówili tak samo?
Czy dźwięki „kra” były lepsze lub gorsze od „ćwir”, jak myślicie?
Co może oznaczać przysłowie „Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”?
Czy pasuje ono do każdej sytuacji?
Czy wszystkim ludziom musi podobać się to samo?
Co to znaczy, że mamy różny gust, różne upodobania? Czy te upodobania mogą być lepsze albo gorsze, tak jak chciały wrony?

3. „Skojarzenia z muzyką” – Rodzic włącza fragmenty utworów, prosi dziecko, aby skojarzyło do jakich wydarzeń, uroczystości najlepiej pasują.
https://www.youtube.com/watch?v=g-OF7KGyDis
https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc
https://www.youtube.com/watch?v=32ui5rhtq1I
https://www.youtube.com/watch?v=E6iwi-bcMk4
https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ
https://www.youtube.com/watch?v=M-whusDJHeY&list=PLms71bxMS8VB-93_cDJNTcgwGcx0xKl5b&index=1
https://www.youtube.com/watch?v=_z-1fTlSDF0

4. Jaka muzyka pasuje?
Zachęcamy dziecko do wypowiadania się na temat różnych rodzajów muzyki: Opowiedzcie, proszę,
słowami, jaka muzyka, waszym zdaniem, najbardziej pasuje do tańca? Jaki jest najbardziej znany
utwór, który śpiewamy na urodzinach? Czy w każdym kraju ten utwór brzmi tak samo? Jeśli chcecie
odpocząć, jaki rodzaj muzyki wybierzecie? Czy dźwięki płynące z lasu, rzeki, szum morza to też
muzyka? W jakich okolicznościach śpiewamy „Mazurka Dąbrowskiego”?
Rodzic podsumowuje wypowiedzi dzieci, wspominając, że w określonych sytuacjach niektóre rodzaje muzyki lepiej oddają charakter uczuć niż inne. Warto jednak podkreślić, że czasem nasze indywidualne upodobania mogą nie pasować do tych ogólnie przyjętych. Ważne, żeby powiedział wprost, że taka sytuacja jest jak najbardziej w porządku. Można przywołać sytuację z wiersza Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one, aby jeszcze raz podkreślić, że różnice w upodobaniach są naturalne.

5. Nasza gitara. Jeśli ktoś chce zrobić własną gitarę, zapraszam na str.:  https://www.youtube.com/watch?v=GXixu3_Snuk



Zadania dla chętnych:
6-latki: 19a - pisanie po śladzie, zapisywanie dodawania
5-latki: 16a,b - kolorowanie, rysowanie oburącz, przeliczanie
4-latki: str. 36

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz