piątek, 1 maja 2020

Polska to mój dom. Poniedziałek - Polskie symbole narodowe

Poniedziałek 04.05. ,,Polskie symbole narodowe"

Witajcie w maju!!! W tym tygodniu będziemy rozmawiać o Polsce, jako kraju, w którym mieszkamy.






1. Warto zobaczyć film:
https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A




Po obejrzeniu filmu opowiedz rodzicom w kilku zdaniach to, co zapamiętałeś.





1. Polska – na tablicy poniżej  widzicie mapę Europy z zaznaczonym konturem Polski, wyraźnym kształtem Bałtyku. Zamieszczam także flagę Polski oraz godło Polski.
Zadaniem dzieci jest wskazywanie symboli pojawiających się w treści wiersza.






Posłuchajcie wiersza:

Polska (fragment)

Małgorzata Strzałkowska



Polska leży w Europie.
Polska to jest kraj nad Wisłą.
Polska leży nad Bałtykiem.
I to wszystko? Nie!
Nie wszystko!

Polska naszą jest ojczyzną
– Tu żyjemy, tu mieszkamy.
Tu uczymy się, bawimy,
I marzymy, i kochamy.

Herb, czasami zwany godłem,
To jest wspólny znak rodaków.
Orzeł na czerwonej tarczy
To odwieczny herb Polaków.

Flaga jest symbolem państwa.
Tak wygląda polska flaga
– Biały kolor to szlachetność,
Czerwień – męstwo i odwaga.

Polskim Hymnem Narodowym
Jest „Mazurek Dąbrowskiego”.
„Jeszcze Polska nie zginęła”
– Któż z Polaków nie zna tego?          

2. Mazurek Dąbrowskiego –  wprowadzenie dzieci do właściwego słuchania hymnu narodowego: W jakich okolicznościach słyszycie hymn Polski? Dlaczego Mazurek Dąbrowskiego jest odgrywany, gdy Polacy zwyciężą w ważnym turnieju? W jaki sposób powinniśmy słuchać hymnu? Proszę o  powtórzenie z dziećmi wers po wersie fragment tekstu hymnu (dwie zwrotki). Następnie rodzic odtwarza nagranie hymnu i prosi dzieci, żeby wstały i spróbowały go zaśpiewać. 





Mazurek Dąbrowskiego

sł. Józef Wybicki, muz. autor nieznany

Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.

Ref.: Marsz, marsz, Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski,
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.

Przejdziem Wisłę,
przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.

Ref.: Marsz, marsz…

Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.

 Ref.: Marsz, marsz…

Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany
– Słuchaj jeno,
pono nasi Biją w tarabany.

 Ref.: Marsz, marsz…

          
3. Zobacz, jak dzieci rok temu świętowały obchody 2 maja - Dzień Flagi Rzeczpospolitej Polskiej . Opowiedz co widzisz na obrazkach.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html?fbclid=IwAR257jf2_5j78SIPfDHaq4ZM23Re0dTgvnEQ7KddXieCmuGZGbEK6igV8Lk#p=68



4. Wykonaj flagę wybraną przez siebie techniką plastyczną.





4. „Godło Polski” – Proszę wymieńcie jego charakterystyczne cechy.

Skąd na naszym godle wziął się orzeł? Posłuchajcie legendy:

Dawno, dawno temu żyli trzej bracia: Lech, Czech i Rus. Było im dobrze razem, ale pewnego dnia postanowili znaleźć nowe miejsca i tam wybudować domki. Zabrali swoje rodziny i wyruszyli w drogę. Postanowili się rozdzielić, aby żyć dalej jako sąsiedzi. Rus znalazł miejsce, gdzie było dużo gór i lasów. Spodobało mu się i tam został. Czecha zachwyciła szeroka rzeka – tam postanowił tam zamieszkać.
A Lech? – zapytacie. Cóż, on rozglądał się, bo chciał znaleźć wyjątkowe miejsce. Nagle zobaczył pięknego orła, który siedział w gnieździe na wysokim dębie. – Tu zostaniemy! – powiedział Lech. – Miejsce, gdzie mieszka taki ptak, musi być wspaniałe! Nam też będzie tu dobrze. Naszym godłem zostanie biały orzeł na czerwonym tle. I tak się stało, a kraj Lecha został nazwany Polską.

O czym opowiada legenda?
Czego szukali trzej bracia?

5.  Zabawa "Orzeł"   Jesteś orłem :-) Poruszaj się po pokoju naśladując tego pięknego ptaka. Mamusia/tatuś będzie klaskać w dłonie, a ty naśladuj lot orła zgodnie z wyklaskiwanym rytmem: szybko lub wolno. Kiedy mamusia klaska wolno orzeł lata nisko (pochyl się), kiedy klaszcze szybko orzeł lata wysoko (biegaj na palcach).

6.  W Polsce mówimy po.... polsku. Zapytaj mamusię/tatusia kiedy powiedziałeś swoje pierwsze słowo. Jak ono brzmiało? Miałeś wtedy 10 miesięcy, roczek, a może trzy latka? Jeśli to możliwe poproś rodzica o pokazanie zdjęcia w albumie rodzinnym jak wtedy wyglądałeś.

 Zadania dla chętnych
6-latki: str 11a, b - czytanie wyrazów, pisanie po śladzie, wycinanie, odczytywanie haseł, kolorowanie rzek.
5-latki: str 10a,b  - kolorowanie godła, uzupełnianie rytmów, zaznaczanie flag.
4-latki: str 34 zad 2 - Pokoloruj flagę Polski
3-latki: str 26 - Kolorowanie flagi

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz