piątek, 1 maja 2020

Polska to mój dom. Czwartek - Szlakiem Wisły

Czwartek 07.05. - Szklakiem Wisły


Zapraszam na poranną rozgrzewkę https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4



1. Zagadki znad Wisły –   na mapie Polski, dzieci wodzą palcem po Wiśle zaznaczonej na ilustracji. Z pomocą rodziców odszukują miejsce, skąd wypływa Wisła, odczytują nazwy miast, przez które przepływa w drodze do morza.




Zapraszam dzieci do zabawy:  za chwilę rodzic przeczyta Wam zagadki dotyczące miast, które Wisła mija podczas swojej długiej drogi z gór do morza. Poproszę, żebyście spróbowali je odgadnąć. Każda odpowiedź rymuje się z treścią wiersza. Spróbujcie razem odszukać i wskazać te miasta na mapie. 

Zagadki znad Wisły
Elżbieta Śnieżkowska-Bielak

Zagadka pierwsza

Popłyniemy Wisłą
 Razem z rybitwami,
Zobaczymy miasta,
Co leżą przed nami.
 Już zakręca rzeka
I czule oplata Miasto,
co pamięta
Dawne dni i lata.
Bogactwo i chwałę,
 Mężnych królów wielu,
 Którzy tu rządzili
Na polskim Wawelu.
 Każde dziecko teraz
Na pewno odpowie,
Gdzie jest zamek Wawel?
No, proszę?
W ... (Krakowie).

Zagadka druga

Na brzegu Syrenka,
Miasta swego broni.
 Tarczą się osłania
 I miecz trzyma w dłoni.
Dalej – Stare Miasto
 – Barwne kamieniczki.
 Zbiegają ku Wiśle
 Wąziutkie uliczki
 Zamek, a przed zamkiem
Na szczycie kolumny
 Stoi sam król Zygmunt
 Z miasta swego dumny.
Więc jakie to miasto,
Gdzie wciąż mieszka sława?
To stolica Polski,
A zwie się ... (Warszawa).

Zagadka trzecia

Teraz popłyniemy
Do miasta pierników,
Sporo się dowiemy
Tu o Koperniku.
 Kiedy wyruszymy
Ulicami miasta,
 Pomnik astronoma
Przed nami wyrasta.
To jego nauka
Sprawiła, że może
 Teraz kosmonauta
 W gwiezdne mknąć przestworze.
Pierniki tu lepsze
 Niż piecze babunia.
 Gdzie dopłynęliśmy?
Do miasta ... (Torunia).

Zagadka czwarta

Płyńże, miła Wisło,
Płyń, Wisło szeroka!
Wtem, słońce zabłysło
– Przed nami zatoka!
Wisła z sinym morzem
Zostać zapragnęła
I o rannej zorzy
 Do morza wpłynęła.
Patrzy na ich przyjaźń
Neptun i po pańsku
Informuje Wisłę,
Że jest wreszcie w ... (Gdańsku).

2.Zrób to, co ja - zabawa słuchowo-ruchowa. Rodzic wymyśla rytm wydobywając dźwięk z dloni, stóp (klaśnięcie, tupnięcie, uderzenie dłonią o podłogę), dostosowując poziom trudności do możliwości dziecka.
Np.: tupnięcie, tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie, tupnięcie
Klaśnięcie, tupnięcie, klaśnięcie, tupnięcie itp.

3. Jak się czujesz, gdy ...

4. Obejrzyjcie legendę ,,Smok wawelski".https://www.youtube.com/watch?v=FKfB_h7HqC8





5. ,,J jak jama"





Na tablicy widzicie planszę z monografią litery j.

Podzielcie wyraz jama na sylaby. Wyklaszczcie słowo zgodnie z modelem sylabowym: ja-ma. Policzcie sylaby zawarte w wyrazie.


Zaproponujcie inny gest, który pozwoli łatwo pokazać podział na sylaby, np. tupanie, dotykanie podłogi palcem itp.

Spójrzcie na model głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski),  przegłoskujcie wyraz jama. Dzieci przeliczają głoski, wspomagając się polami na planszy. Wyszukują głoski odpowiadające literom, które już znają. 



Z czym się Wam kojarzy  kształt litery j,J.




6. Zobaczcie jakie przedmioty na głoskę j spotkał Ubu. https://www.youtube.com/watch?v=yMIY7XESVpU



7.   5-, 6-latki: Narysujcie w  zeszycie dowolny przedmiot zaczynający się na głoskę j. Zapiszcie podział na sylaby i na głoski. 

8. Zobaczcie  sposób pisania liter j,J na ilustracji. Zwróćcie uwagę dzieci na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze.

9. „Układamy i piszemy j” – Przykrywamy blat stołu kawałkiem folii spożywczej. Rodzic wyciska nieco pianki do golenia. Dzieci rozsmarowują ją na fragmencie stolika, tworząc powierzchnię do pisania. Rodzic umieszcza wzór litery J, j w widocznym miejscu w taki sposób, by dziecko widziało ją z odpowiedniej perspektywy. Dzieci piszą literę J, j na powierzchni pokrytej pianką, pamiętając o zachowaniu właściwego kierunku pisania. Jeśli niektóre dzieci mają trudność z samodzielnym napisaniem litery, rodzic może zrobić wzór na blacie, aby dziecko wodziło po nim palcem.

Zadania dla chętnych:
6-latki str 14a,b - identyfikowanie głoski j w słowach, rysowanie obrazów, pisanie po śladzie
         str  20 - kącik grafomotoryczny
5-latki: str 12a,b - odszukiwanie elementów na głoskę j, rysowanie po śladzie, rysowanie kształtów  
4-latki: str 34 - zaznaczanie i kolorowanie mapy Polski
3-latki: str 25, zad 1 - odszukiwanie i kolorowanie kół

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz