piątek, 10 kwietnia 2020

Zwierzęta na wiejskim podwórku

14.04. wtorek -  W gospodarstwie


1.


Na postawie ilustracji oraz własnej wiedzy odpowiedzcie na pytania:
Co to jest gospodarstwo wiejskie?
Jakie zwierzęta możemy spotkać na wiejskim podwórku?
W jaki sposób należy się zachowywać wobec zwierząt?

2. W zagrodzie.  Posłuchajcie odgłosów z wiejskiego podwórka i spróbujcie rozpoznać jak najwięcej z nich. 


3. Naśladujcie ruchem i głosem zwierzątka:
Piesek szczeka hau, hau.
Kotek miauczy miau, miau.
Kura gdacze kod ko dak.
Kaczka kwacze kaw, kwa, kwa.
Gąska gęga: gę, gę, gę.
Owca beczy be, be, be.
Koza meczy me, me, me. 
Indor gulgocze gul, gul, gul.
Krowa ryczy mu, mu, mu.
Konik parska prr, prr, prr.
A pies warczy wrr, wrr, wrr.

4. ,,Ł" jak łapa. 

Prezentacja litery w wyrazie: 

łapa

Wyklaszczcie proszę na sylaby wyraz "łapa". Ile mamy sylab?

* zadanie dla 5-, 6-latków:
Ułóżcie z białych prostokątów schemat sylabowy 
Ułóżcie model głoskowy (czerwone prostokąty to samogłoski, niebieskie spółgłoski).
Policzcie z ilu głosek składa się wyraz łapa?

Narysujcie w zeszycie łapę i zapiszcie model sylabowy i głoskowy wyrazu.

5. Ze wstążek lub sznurowadeł spróbujcie ułożyć kształt litery ł. Następnie ułóżcie kształt litery Ł.

6. Rodzice pokazują sposób pisania litery Ł, ł. Możemy wykorzystać film:

Dzieci piszą ł, Ł po śladzie, na podłodze, w powietrzu. 

7. Zastanówcie się, jakie wyrazy zaczynają się głoską ł. Obejrzyjcie film ,,Ubu poznaje literkę Ł", spróbujcie zappamiętać jak najwięcej wyrazów na głoskę ł, które pojawią się w filmie.

Zadania dla chętnych:
6-latki: str. 35a - odczytywanie wyrazów, podkreślenie ł, łączenie wyrazów z ilustracjami, 35b - odczytywanie zdań, łączenie z obrazkami, pisanie ł, Ł po śladzie i samodzielnie, 39a - kącik grafomotoryczny.

5-latki: str. 29 - doskonalenie zdolności grafomotorycznych, percepcji wzrokowej i słuchowej, ćwiczenia w czytaniu

4-latki: str. 19 - omówienie treści obrazka, skreślenie elementów, uzupełnienie naklejki rolnika.

3-latki: str. 15 - dokończ rytm, nalep brakujące zwierzątka.



15.04. środa ,,Domy zwierząt"

1. Dzień dobry zwierzątka! - zabawa rozwijająca aparat mowy.



Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).

Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał - kukuryku!!

Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały - ko - ko - ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).

Obudził się też piesek, zaszczekał - hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).

Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał - miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki) .

W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).

Krowa zaryczała - muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).

A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry)

2. Tyle kroków- zabawa ruchowo-słuchowa. Rodzic wypowiada nazwy zwierząt: krowa, kot, indyk, kura, koń, owca
- młodsze dzieci dzielą nazwy na sylaby (z pomocą rodziców) i wykonują tyle kroków do przodu  ile sylab jest w danym słowie
- dzieci starsze postępują analogicznie, z tą różnicą że dzielą wyrazy na głoski.

3. Posłuchaj wiersza ,,W domu najlepiej"
„W domu najlepiej” Agnieszka Frączek

Dorsz Dionizy, jak bociany,
chciał mieć gniazdo pod chmurami,
lecz gdy znalazł się na dachu,
zaraz drapnął w dół ze strachu.


Ślimak Dyzio chciał się ukryć,
hen, na drzewie, w dudka dziupli,
a ów dudek z marnym skutkiem
wtykał czubek w kundla budkę…


Pies się do muszelki wciskał,
ale zmieścił tam ćwierć pyska.
Dzik w pośpiechu siadł na grzędzie –
spadał z niej dwa razy prędzej.


Pomyśleli… podumali
i do domów się udali.

 Spróbuj odpowiedzieć na pytania:
Czy wiersz Cię rozbawił?? Dlaczego? Które zwierzę najbardziej Cię rozbawiło??
Posłuchaj wiersza jeszcze raz i powtórz rymujące się słowa.
O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu??
Gdzie zwykle mieszkają te zwierzęta?? Dlaczego waśnie tam??
Gdzie chciało zamieszkać każde z tych zwierząt?
Jak się skończyły ich próby zamieszkania w innych niż zwykle miejscach?
Czy to były odpowiednie dla nich domy? Dlaczego?
Po co zwierzęciu potrzebny jest dom??
Jak się nazywają domy znanych nam zwierząt: kury, świni, konia, krowy?
 Czy człowiek mógłby mieszkać w miejscach wybranych przez te zwierzęta?

   

4. Matematyka w zagrodzie. Do wykonania zadania potrzebne nam będą liczmany (kredki, plastikowe nakrętki). Dzieci układają liczmany zgodnie z treścią zadań i przeliczają:

W gospodarstwie pani Marysi są : 2 krowy, 3 kozy i jeden koń. Ile pani Marysia ma zwierząt?

Na słońcu wygrzewają się 2 koty i 3 pieski. Ile zwierząt wygrzewa się na słońcu?

Po podwórku chodzi 1 krowa, 2 konie, 4 pieski i 1 kot. Ile zwierząt jest na podwórku?

5. Rymowanki. Dopowiedz i zrób to. Rodzic odczytuje tekst, dziecko dopowiada zakończenie, w ten sposób aby utworzyć rym.Dzieci wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.

Powiedz: prosię i podrap się po … (nosie).
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… (dłoń).
Powiedz: krowy i dotknij palcem … (głowy).
Powiedz: króliczki i nadmij … (policzki).
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …(brzuszka).
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy

 Życzę udanej zabawy:)

Zadania dla chętnych:
6-latki: str 36a - łączenie zwierząt z domami, pisanie po śladzie. 36b - rysowanie pionka zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek.
5-latki: s.28 - Rozwój motyla. Kolorowanie wg kodu. Kolorowanie gąsienic.
4-latki: s.20 - wyodrębnianie zwierząt mających w nagłosie głoskę k.
3-latki: s.15 - Gdzie mieszkają te zwierzęta? Uzupełnianie naklejek.


16.04.20 czwartek ,,Ale jaja!"

1. Witajcie, może poruszacie się w rytm piosenki ,,Taniec połamaniec"?
https://www.youtube.com/watch?v=RrsdZz3wkCo

2. Posłuchajcie opowiadania Grzegorza Kasdepke ,,Najpiękniejsze..."



Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze!...
Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze znanymi kurami. Któregoś ranka
wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość!
Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je
delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk.
Jednym słowem, jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.
– Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku!
– A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi!
Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy
dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.
– Moj kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paseczki.
– A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki.
Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaczki na świecie. I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania... – zanim się obejrzały, z popękanych, kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.
– Jaka śliczniutka!... – wygdakała pierwsza kura.
– Moj ty kochany!... – rozczuliła się druga.
– Chlip, chlip!... – płakała ze szczęścia trzecia kura.
A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: „Mamo! Już jestem!”


Zastanówcie się:
O jakich kurczakach marzyły kury?
Co kury zrobiły z jajkami?
Jakiego koloru były małe kurczaczki?
Jakie zwierzęta wykluwają się z jaj?

3. Obejrzyjcie prezentację, jakie zwierzęta wykluwają się z jaj.


4. Spójrzcie, a tu mały pingwinek wykluwa się z jajka. 

https://tvnmeteo.tvn24.pl/informacje-pogoda/swiat,27/zobacz-jak-pingwiniatko-wykluwa-sie-z-jajka,221589,1,0.html

5. Dla chętnych poszukiwanie drogi w labiryncie i kurza rodzina do pokolorowania, a może sam wykonasz pracę plastyczną przedstawiającą zwierzę, które jest jajorodne?





Zadania dla chętnych
6-latki: str. 37a - przeliczanie zwierząt, zapisywanie obliczeń, 37b - dorysowywanie brakujących części, nalepianie nazw
5-latki: str 31 - doskonalenie sprawności grafomotorycznej, dekodowanie, 32a - cykl życia kury, 32b - utrwalenie stosunków przestrzennych
4-latki - str 21, rysowanie drogi kurczaka
3-latki: str 16 - łączenie zwierząt dorosłych i ich dzieci



17.04.20 piątek ,,Skąd się bierze ser?"


1. Czy zastanawialiście się kiedyś skąd się bierze ser?  Jeżeli chcecie się dowiedzieć obejrzyjcie film W krainie sera  :)
https://www.youtube.com/watch?v=adyD07I9shY

2. Z mleka powstają oprócz serów również inne mleczne produkty, zastanówcie się czy jakieś znacie.
Jako podpowiedź posłuchajcie wierszyka Bożeny Formy.

Przetwory z mleka

Na zakupy wyruszamy,
dużą torbę zabieramy.
Trzeba kupić serek biały,
i ser żółty w dziury cały.
Smaczny jogurt waniliowy,
naturalny, truskawkowy.

I koniecznie też maślankę,
ser topiony i śmietankę.
Różne są przetwory z mleka,
zatem niechaj nikt nie zwleka.
dnia każdego - to zasada
coś z nabiału niechaj zjada.


Które z tych produktów lubisz najbardziej?

Podzielcie proszę nazwy produktów na sylaby, a 5- i 6-latki podają dodatkowo głoskę na początku i na końcu wyrazów.

A to sylabowa krowa, przeczytajcie proszę sylaby (5, 6-latki)



Wiesz dlaczego należy jeść przetwory mleczne?







Zadania dla chętnych:

6-latki - str. 38a - opowiadanie na podstawie historyjki obrazkowej, 38b - odczytywanie sylab, poszukiwanie rymów.
5-latki - 33a - przeliczanie, utrwalenie grafemów, 33b- kodowanie, ćwiczenia w czytaniu
4-latki - str 16, 17- porządkowanie zdjęć, liczenie ptaków, dokańczanie rysunków.

A może macie ochotę pokolorować, wykleić lub pomalować krowę i cielaczka i uzupełnić tło?






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz