piątek, 17 kwietnia 2020

Praca rolnika. Dbamy o naszą planetę 20.04.-25.04.



Witam serdecznie!!!


Poniedziałek 20.04. ,,Dzień w gospodarstwie. Na polu"




1. Witajcie. Poruszajmy się razem:
https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA


2. Posłuchajcie wierszyka i naśladujcie odgłosy zwierząt:



Rozmowy zwierząt

Barbara Kosowska


Mu, Mu, Mu, tak krowa muczy
Kto Cię krowo tak nauczył?
Nikt nie uczył mnie muczenia
Mówię Mu od urodzenia,
A ponadto daję słowo
Jestem bardzo mleczną krową

Baran do owcy mówi: beee
 Czego baran od niej chce?
Powiedz owco ma kochana
 Ile mleka dałaś z rana?
Dałam dzisiaj dużo mleka
Teraz na mnie fryzjer czeka

Kukuryku, kukuryku
 Co się dzieje w tym kurniku?
Kura jaja wysiaduje,
Kogut z dumą spaceruje,
Bo za chwilę już na świecie
 Ma pojawić się ich dziecię.

Źrebię w stajni mamy szuka
Rży, kopytkiem w ziemię stuka
Gdzie ta mama się podziała?
 Pewnie z tatą w świat pognała
Klacz i ogier wnet wrócili,
 Na wyścigach konnych byli.

Tak zwierzęta rozmawiają
One też swój język mają.
To jest język zagrodowy
 Kury, owcy czy też krowy.


Drodzy rodzice proszę o rozmowę z dziećmi na temat wiersza: Jakie zwierzęta występowały w wierszu? O czym rozmawiały zwierzęta? Czy zwierzęta rzeczywiście mogą ze sobą rozmawiać? Do czego służą wydawane przez nie odgłosy? Następnie  proście, aby dzieci spróbowały naśladować odgłosy zwierząt. 


3. „Zwierzęta w zagrodzie” – praca plastyczno- konstrukcyjna.
Stwórzcie gospodarstwo. zbudujcie zagrody dla poszczególnych rodzajów zwierząt, wykorzystajcie klocki lub kartoniki,  możecie wykorzystać swoje zabawki-zwierzątka, albo zrobić szablony zwierząt z papieru, tektury. Możecie wykorzystać szablony do wykonania zwierząt. Pokażcie wasze dzieła :)



Obejrzyjcie proszę film o pracy na polu, na pewno posiadacie już dużo wiadomości o pracy rolnika. 



Praca dla chętnych:
6-latki: 44a – łączenie młodych i dorosłych zwierząt tego samego gatunku, 44b – przeliczanie figur, zabawy ruchowo-słuchowe, odczytywanie zdań, łączenie ich z obrazkiem, 48a – kącik grafomotoryczny, pisanie nazw zwierząt po śladzie.
45a – przypomnienie cyklu rozwoju roślin, zaznaczenie kolejności, rysowanie po śladzie pędów fasoli, 45b – rysowanie drogi w labiryncie, klasyfikowanie warzyw i owoców.

5-latki: str 37a - klasyfikowanie maszyn i narzędzi, 37b - łączenie liczb, łączenie obrazków z cieniem. str 40 - układanie puzzli - traktor

4-latki - str 25 - łączenie zwierząt z pokarmem, przeliczanie zwierząt.

3-latki - str 19 - Przeliczanie jajek, kolorowanie.







Wtorek 21.04. ,,Wiejskie produkty. Maszyny rolnicze"


1. Zapraszam do utrwalenia poznanej wczoraj literki z.



2. Zastanawialiście się kiedyś jakie mamy wiejskie produkty? Proponuję obejrzenie jednego z filmów:

https://www.youtube.com/watch?v=L1kxKOXU39Y&feature=emb_err_watch_on_yt

https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U&feature=emb_rel_err

3. Podajcie propozycje, do czego można wykorzystać produkty np.:
- jajka (np.: kanapki, sałatka, jajka w majonezie, ciasto);
- mleko (np.: kakao, ser, budyń);
- miód (np.: kanapki, ciasto);
- wełna (np.: sweter, czapka, rękawiczki);
- pióro (np.: poduszka, pierzyna).

4. A teraz proponuję Wam zabawę matematyczną w szalone liczby:

https://szaloneliczby.pl/rozpoznawanie-liczb-ze-sluchu-1-10/

5. Spójrzcie na te maszyny rolnicze, które z nich rozpoznajecie?









A jakie potraficie rozpoznać narzędzia?



Proszę podzielcie  nazwy wybranych przez Was narzędzi i maszyn na sylaby na sylaby, 5- i 6-latki wyodrębnijcie pierwszą i ostatnią głoskę w wybranych przez Was wyrazach.


Zadania dla chętnych:
6-latki:  46a zapisywanie i rozwiązywanie działań arytmetycznych, dodawanie w zakresie 10. 46b- czytanie sylab i pisanie utworzonych z nich wyrazów, 47a - układanie historyjki obrazkowej.
47b - odnajdywanie niepasujących elementów, 48b - kącik grafomotoryczny.

5-latki: str 38 - Jak powstaje chleb? - układanie historyjki, 39 a, b - kolorowanie warzyw, przeliczanie, kolorowanie niepasujących elementów, wyszukiwanie i rysowanie figur geometrycznych.

4-latki: str 26 - Jak powstaje chleb - uzupełnianie historyjki

3-latki: str 20 - Rysowanie drogi w tunelu, kolorowanie traktora



Środa 22.04. ,,Ekoprzyjaciele.  Ziemia to nasz dom". 





Dzisiaj obchodzimy Międzynarodowy Dzień Ziemi. 

1. Posłuchajcie wierszyka i porozmawiajcie z rodzicami na temat jego treści:





,,Nowa moda"
Małgorzata Strzałkowska

W domu Oli oraz Ali
wszyscy razem się zebrali,
aby wspólnie pogawędzić,
 jak sobotę miło spędzić.
Uradzili, jedząc ciasto,
że pojadą gdzieś za miasto,
lecz z powodu tej wycieczki
do solidnej doszło sprzeczki.
– Autem! – mówi wujek Tadek.
– Na motorach! – woła dziadek.
 Na to babcia: – Autobusem!
Mama: – Lepiej minibusem!
Ala z Olą grzmią donośnie,
że taksówką jest najprościej.
Tylko tata głową kiwa,
po czym nagle się odzywa:
– Samochody, autobusy,
motocykle, minibusy –
każdy z nich okropnie smrodzi,
 a to naszej Ziemi szkodzi.
Po co spalin jej dokładać?
Lecz jest na to dobra rada –
pojedziemy rowerami,
bo nie trują spalinami.
Poprzez lasy, łąki,
 pola pędzi Ala, za nią Ola,
mama, tata, babcia, dziadek,
 a na końcu wujek Tadek.
Nowa moda jest w rodzinie
i rodzina z tego słynie,
że w sobotę się wybiera
na wycieczkę na rowerach.
Ziemia też oddychać musi,

bo inaczej się udusi.

Proszę, spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
Jakie plany miała rodzina występująca w wierszu? Ilu było członków tej rodziny? Czy potraficie ich wymienić? Jakimi środkami transportu chcieli pojechać na wycieczkę? Ile środków transportu wymienili członkowie rodziny? Dlaczego wybrali rowery? Co znaczy słowo „moda”? Co oznacza słowo „ekologiczny”?

2. Co to jest ekologia? Może w zrozumieniu tego trudnego tematu pomoże nam wierszyk:



Co to jest ekologia?

D. Klimkiewicz, W. Drabik

Ekologia – mądre słowo,
a co znaczy – powiedz, sowo?

Sowa chwilę pomyślała
i odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,  
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko, w paru zdaniach,
o wzajemnych powiązaniach
między nami, bo to wszystko
to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”

– powiedziała mądra sowa….

3. Zapraszam Was do obejrzenia edukacyjnej bajeczki ,,Ekologiczny dom"

https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

Porozmawiajcie z rodzicami jakie ekologiczne zachowania promujecie w Waszym domu?

Może macie ochotę na ekologiczną kolorowankę?




4. Dziś przed nami jeszcze jedno zadanie - poznajemy literkę Z.

Z jak zegar: 



Podzielcie na sylaby wyraz "zegar". Ile mamy sylab?

* zadanie dla 5-, 6-latków:
Ułóżcie z białych prostokątów schemat sylabowy 
Ułóżcie model głoskowy (czerwone prostokąty to samogłoski, niebieskie spółgłoski).
Policzcie z ilu głosek składa się wyraz zegar?

Narysujcie w zeszycie zegar i zapiszcie model sylabowy i głoskowy wyrazu.

Ze wstążek lub sznurowadeł spróbujcie ułożyć kształt litery z,Z. 

Dzieci piszą z,Z po śladzie, na podłodze, w powietrzu, na plecach dorosłego lub rodzeństwa. 

Zastanówcie się, jakie wyrazy zaczynają się głoską z. Obejrzyjcie film ,,Ubu poznaje literkę Z", spróbujcie zapamiętać jak najwięcej wyrazów na głoskę z, które pojawią się w filmie.


https://www.youtube.com/watch?v=qTk1d-Rz2-M&feature=emb_logo


Zadania dla chętnych: 
6-latki: część 4 ćwiczeń, str 1a, 1b - kolorowanie wskazówek, szukanie podpisów, wykreślanie liter, pisanie po śladzie, 2a - zaznaczanie różnic.

5-latki:  część 4 ćwiczeń - str 1a - zachowania przyjazne środowisku, str 2 odnajdywanie przedmiotów na głoskę z, rysowanie po śladzie, czytanie sylab,  

4-latki: str. 27 - Uzupełnianie rysunku.

3-latki: str 21 Rysowanie drogi.





Czwartek 23.04. ,,Segregujemy odpady"


1. Posłuchajcie piosenki ZoZi ,,Świat w naszych rękach"

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

2. „Łąka” – słuchanie i ilustrowanie treści wiersza.

Zapraszam Was do zabawy ruchowej: Za chwilę zamienimy nasze pokoje w łąkę i wyruszymy na wycieczkę.Waszym zadaniem będzie pokazywać ruchem to, co słyszycie. Postarajcie się również ilustrować różne uczucia, które będą towarzyszyć bohaterom wiersza, np. zdziwienie, zaskoczenie, strach, zdenerwowanie, radość. Przygotujcie się do wyprawy: zmieńcie kapcie na buty, zawiążcie sznurówki, włóżcie czapki itp. 


Łąka

Małgorzata Strzałkowska

Jak tu pięknie dookoła!
Strumyk szemrze, kwitną zioła,
skaczą żabki, buczą bączki
– jak nie lubić takiej łączki?
Pośród kwiatków sobie łażą
Ala, Ola, Staś i Kazio. Nagle patrzą
– jakiś dołek, a w tym dołku jest tobołek.
Staś tobołek wyjął z dołka,
po czym zajrzał do tobołka…a tam…
– Patrzcie! Stos papierków,
trzy butelki, pięć cukierków, jedna guma…
– Już wyżuta…
– Dwie gazety i pół buta, dwie torebki, cztery puszki…
– I zużyte trzy pieluszki!
– Ktoś na łące biwakował i te śmieci tu wpakował.
– Cichcem, milczkiem, po kryjomu…
– Zamiast zabrać je do domu.
– Wiecie, jak tak dalej będzie, jak będziemy śmiecić wszędzie,
to się Ziemia zdenerwuje, tak że każdy pożałuje!
– Będzie miała dość brudasów, bo jest miła, lecz do czasu!
– Zagra wszystkim nam na nosie i przepadnie gdzieś w kosmosie,
a my zostaniemy sami, płynąc luzem pod gwiazdami…
– A więc póki krąży w kółko, niech się brudas puknie w czółko!!!
Jak naśmiecisz, to posprzątaj. A jak nie – to marsz do kąta.

Pytania do wiersza:
Jakie miejsce dzieci wybrały na wycieczkę?
Jak mogły się czuć, gdy spacerowały po czystej, pięknej łące?
Co znalazły na łące?
Jak się wtedy poczuły?
Jak wy czulibyście się w takim zaśmieconym miejscu?
Jak myślicie, dlaczego ktoś zostawił śmieci na łące?
Czy przypominacie sobie, jaką radę ma autorka wiersza dla tych, którzy naśmiecili?
Jakie rozwiązanie proponuje autorka tym osobom, które nie chcą po sobie posprzątać?
Czy jest to prawdziwa i skuteczna rada, czy raczej żart?
Jak się zachować, gdy ktoś przy nas zaśmieca otoczenie?


3. Proszę obejrzyjcie  „Akcja – segregacja” –  film edukacyjny.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=419&v=JgH6iXKxyJE&feature=emb_logo

Proszę o przeprowadzenie z dzieckiem rozmowy na temat tego, w jaki sposób segregują Państwo  śmieci w swoich domach. 

Zadania dla chętnych:

6-latki: 2b - Wycinanie obrazków, nalepianie pojemników, 3a - liczenie pojemników, rysowanie po śladzie, czytanie wyrazów.

5-latki: str 3a,b - Rysowanie po śladzie, symbol recyklingu, przetwarzanie śmieci, 4a - segregacja odpadów

4-latki: str 30 - Segregacja śmieci

3-latki: str 22 - Segregacja śmieci

Może wykonacie jakąś zabawkę z niepotrzebnych już przedmiotów, nadających się do segregacji? Poniżej pomysły innych dzieci, jestem ciekawa co Wam uda się wyczarować...









Piątek 24.04. ,,Wiem, jak chronić moją planetę?"

1. Zacznijmy dzień od piosenki ,,Nasza planeta"  :
 https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I


2. Obejrzyjcie bajkę edukacyjną ,,Rady na odpady"

https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k

3. Zabawa matematyczna: Mniej czy więcej?





4. Jak działa oczyszczalnia ścieków? (informacje dotyczące oczyszczalni ścieków od 3 minuty, 40 sekund filmu)

https://www.youtube.com/watch?v=S2g1lM008gU
Zadania dla chętnych: 

6-latki: str. 4a - pisanie po śladzie, porównywanie liczby obiektów, 4b - układanie historyjki obrazkowej, przeliczanie, uzupełnianie cyfr i znaków

5-latki: str 4b - Segregacja śmieci, czas rozkładania śmieci, 1b - rysowanie obiektów pochodzących z natury i wytworzonych przez człowieka.

4-latki:  str 29 -  Przeliczanie urządzeń, kolorowanie

3-latki: Rysujemy serduszko dla naszej planety (na kartce).


Życzę Wam miłego, słonecznego  tygodnia!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz