1. Przed nami poranna gimnastyka:
2. Porządkujemy zoo. Rodzic podaję nazwę zwierzęcia mieszkającego w zoo, dzieci młodsze dzielą nazwę na sylaby, starsze wyodrębniają głoskę na początku i na końcu wyrazu a 6-latki głoskują np.: małpa, zebra, papuga, wilk.
3. Mapa świata.
Spójrzcie na mapę świata, powtórzcie za rodzicami nazwy kontynentów. Odszukajcie na mapie Afrykę, spójrzcie jakie zwierzęta tam mieszkają. Czy znacie ich nazwy?
Posłuchajcie teraz o najbardziej niebezpiecznych zwierzętach, które nazwano ,,Wielką Piątką Afryki".
Wielka piątka Afryki (ang. The Big Five of Africa) to określenie obejmujące pięć gatunków dużych ssaków, zamieszkujących Afrykę: afrykańskiego słonia sawannowego, nosorożca czarnego, lwa, bawołu afrykańskiego i lamparta. Zwierzęta te tradycyjnie uważane są za najgroźniejsze na kontynencie, co jednak nie odpowiada w pełni prawdzie, jako że najwięcej osób w Afryce zabijają niezaliczone do wielkiej piątki hipopotamy.
Termin został wymyślony i wprowadzony przez myśliwych polujących na grubą zwierzynę w Afryce. Obecnie jest powszechnie stosowany w przewodnikach turystycznych i przyrodniczych opisujących zwierzęta afrykańskie i safari. Głównym kryterium wyboru gatunków nie były osiągane rozmiary, lecz stopień trudności i ryzyka związanego z ich upolowaniem. Zwierzęta Wielkiej Piątki znane są ze swej waleczności, zwłaszcza kiedy bronią swych młodych lub kiedy zostaną zranione. Cała piątka należy do najbardziej niebezpiecznych zwierząt świata.
Lampart -
Bawół afrykański
Słoń afrykański
Lew
Nosorożec czarny
3. Pora na zagadki słuchowe:
4. ,,Zoo" masażyk do fragmentu wiersza Bolesława Kołodziejskiego
Zoo
Tutaj w zoo jest wesoło, (masujemy plecy otwartymi dłońmi)
tutaj małpki skaczą w koło, (wykonujemy ruchy naśladujące ruchy po okręgu)
tutaj ciężko chodzą słonie, (naciskamy płaskimi dłońmi)
biegną zebry niczym konie, (lekko stukamy pięściami)
żółwie wolno ścieżką człapią, (powoli, lekko przykładamy płaskie dłonie)
w wodzie złote rybki chlapią. (muskamy raz jedną, raz drugą ręką)
5. Przyjrzyjcie się ilustracji.
Na podstawie ilustracji i Waszej wiedzy odpowiedzcie na pytania:
a) Które zwierzę lubi skakać po drzewach? (małpa)
b) Które zwierzę ma długą trąbę i duże uszy? (słoń)
c) Które z tych zwierząt ma najdłuższą szyje? (żyrafa)
b) Które zwierzę ma długą trąbę i duże uszy? (słoń)
c) Które z tych zwierząt ma najdłuższą szyje? (żyrafa)
d) Które z tych zwierząt na obrazku jest najbardziej kolorowe? (papuga)
e) Które zwierzę ma paski? (zebra, tygrys)
f) Które ze zwierząt głośno ryczy i ma grzywę? (lew)
e) Które zwierzę ma paski? (zebra, tygrys)
f) Które ze zwierząt głośno ryczy i ma grzywę? (lew)
6. Na koniec zajęć zapraszam Was w podróż do zoo.
Zadania dla chętnych:
6-latki: str 35a, b - czytanie, dopasowywanie, podawanie nazw, pisanie po śladzie, ćwiczenia artykulacyjne.
5-latki: str. 30a,b - orientacja na katce papieru, łączenie zwierząt z ich pokryciem ciała.
4-latki: str. 44 porządkowanie zwierząt, rysowanie brakujących elementów, rysowanie po śladzie
Dla wszystkich chętnych. Pololorujcie lub wyklejcie papugę.
Dla wszystkich chętnych. Pololorujcie lub wyklejcie papugę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz