Zapraszam na poranną rozgrzewkę https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4
1. Zagadki znad Wisły – na mapie Polski, dzieci wodzą palcem po Wiśle zaznaczonej na ilustracji. Z pomocą rodziców odszukują miejsce, skąd wypływa Wisła, odczytują nazwy miast, przez które przepływa w drodze do morza.
Zapraszam dzieci do zabawy: za chwilę rodzic przeczyta Wam zagadki dotyczące miast, które Wisła mija podczas swojej długiej drogi z gór do morza. Poproszę, żebyście spróbowali je odgadnąć. Każda odpowiedź rymuje się z treścią wiersza. Spróbujcie razem odszukać i wskazać te miasta na mapie.
Zagadki znad Wisły
Elżbieta Śnieżkowska-Bielak
Zagadka pierwsza
Popłyniemy Wisłą
Razem z rybitwami,
Zobaczymy miasta,
Co leżą przed nami.
Już zakręca rzeka
I czule oplata Miasto,
co pamięta
Dawne dni i lata.
Bogactwo i chwałę,
Mężnych królów wielu,
Którzy tu rządzili
Na polskim Wawelu.
Każde dziecko teraz
Na pewno odpowie,
Gdzie jest zamek Wawel?
No, proszę?
W ... (Krakowie).
Zagadka druga
Na brzegu Syrenka,
Miasta swego broni.
Tarczą się osłania
I miecz trzyma w dłoni.
Dalej – Stare Miasto
– Barwne kamieniczki.
Zbiegają ku Wiśle
Wąziutkie uliczki
Zamek, a przed zamkiem
Na szczycie kolumny
Stoi sam król Zygmunt
Z miasta swego dumny.
Więc jakie to miasto,
Gdzie wciąż mieszka sława?
To stolica Polski,
A zwie się ... (Warszawa).
Zagadka trzecia
Teraz popłyniemy
Do miasta pierników,
Sporo się dowiemy
Tu o Koperniku.
Kiedy wyruszymy
Ulicami miasta,
Pomnik astronoma
Przed nami wyrasta.
To jego nauka
Sprawiła, że może
Teraz kosmonauta
W gwiezdne mknąć przestworze.
Pierniki tu lepsze
Niż piecze babunia.
Gdzie dopłynęliśmy?
Do miasta ... (Torunia).
Zagadka czwarta
Płyńże, miła Wisło,
Płyń, Wisło szeroka!
Wtem, słońce zabłysło
– Przed nami zatoka!
Wisła z sinym morzem
Zostać zapragnęła
I o rannej zorzy
Do morza wpłynęła.
Patrzy na ich przyjaźń
Neptun i po pańsku
Informuje Wisłę,
Że jest wreszcie w ... (Gdańsku).
2.Zrób to, co ja - zabawa słuchowo-ruchowa. Rodzic wymyśla rytm wydobywając dźwięk z dloni, stóp (klaśnięcie, tupnięcie, uderzenie dłonią o podłogę), dostosowując poziom trudności do możliwości dziecka.
Np.: tupnięcie, tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie, tupnięcie
Klaśnięcie, tupnięcie, klaśnięcie, tupnięcie itp.
3. Jak się czujesz, gdy ...
4. Obejrzyjcie legendę ,,Smok wawelski".https://www.youtube.com/watch?v=FKfB_h7HqC8
5. ,,J jak jama"
Na tablicy widzicie planszę z monografią litery j.
Podzielcie wyraz jama na sylaby. Wyklaszczcie słowo zgodnie z modelem sylabowym: ja-ma. Policzcie sylaby zawarte w wyrazie.
Zaproponujcie inny gest, który pozwoli łatwo pokazać podział na sylaby, np. tupanie, dotykanie podłogi palcem itp.
Spójrzcie na model głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski), przegłoskujcie wyraz jama. Dzieci przeliczają głoski, wspomagając się polami na planszy. Wyszukują głoski odpowiadające literom, które już znają.
Z czym się Wam kojarzy kształt litery j,J.
6. Zobaczcie jakie przedmioty na głoskę j spotkał Ubu. https://www.youtube.com/watch?v=yMIY7XESVpU
7. 5-, 6-latki: Narysujcie w zeszycie dowolny przedmiot zaczynający się na głoskę j. Zapiszcie podział na sylaby i na głoski.
8. Zobaczcie sposób pisania liter j,J na ilustracji. Zwróćcie uwagę dzieci na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze.
9. „Układamy i piszemy j” – Przykrywamy blat stołu kawałkiem folii spożywczej. Rodzic wyciska nieco pianki do golenia. Dzieci rozsmarowują ją na fragmencie stolika, tworząc powierzchnię do pisania. Rodzic umieszcza wzór litery J, j w widocznym miejscu w taki sposób, by dziecko widziało ją z odpowiedniej perspektywy. Dzieci piszą literę J, j na powierzchni pokrytej pianką, pamiętając o zachowaniu właściwego kierunku pisania. Jeśli niektóre dzieci mają trudność z samodzielnym napisaniem litery, rodzic może zrobić wzór na blacie, aby dziecko wodziło po nim palcem.
Zadania dla chętnych:
6-latki str 14a,b - identyfikowanie głoski j w słowach, rysowanie obrazów, pisanie po śladzie
str 20 - kącik grafomotoryczny
5-latki: str 12a,b - odszukiwanie elementów na głoskę j, rysowanie po śladzie, rysowanie kształtów
4-latki: str 34 - zaznaczanie i kolorowanie mapy Polski
3-latki: str 25, zad 1 - odszukiwanie i kolorowanie kół
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz